Serveti Fünun Edebiyatında Tiyatro
Serveti Fünun Edebiyatında Tiyatro
• Tiyatro, doğrudan toplum yaşamını dile getiren ve topluma seslenen bir türdür. Servetifünuncular kendi düşüncelerini yansıtan oyunların bu dönemde oynanmasına izin verilmeyeceğini bildikleri için tiyatro eseri yazmamışlardır.
• Bu dönemde tiyatro sahnelerinde tuluat kumpanyaları temsiller vermiş, bu temsiller 1908’e kadar sürmüştür.
• Servetifünuncular 1908’den sonra bazı tiyatro eserleri ortaya koymuşlardır. Ancak Servetifünuncuların bu piyesleri diğer türlere göre oldukça zayıftır. Bu denemelerde konuşma diline yaklaşmak için çaba gösterilmiş; eserlerde evlenme, boşanma ve kadınların medeni hakları gibi konular işlenmiştir.
• Hüseyin Suat, Servetifünuncular içinde tiyatroyla en çok ilgilenen sanatçıdır. Başarılı bir tiyatro dili olan sanatçının “Şehbal Yahut İstibdadın Son Perdesi” (1908), “Deva-yı Aşk” (1910) gibi eserleri vardır.
• Tiyatro alanında bir iki eser veren Halit Ziya, bu türde başarılı değildir. Kâbus (1918) adlı dramı ve Fransızcadan adapte ettiği iki tiyatro (Füruzan, Fare) teknik olarak zayıftır.
• Mehmet Rauf, roman dışında tiyatro eserleri de yazmıştır; Pençe (1909), Cidal (1911), Diken (1917) eserlerinden bazılarıdır.
• Cenap Şahabettin de bir iki eseriyle bu türe katkıda bulunur: Yalan (1911), Körebe (1917).
Serveti Fünun Edebiyatı
- Serveti Fünun Edebiyatı Oluşumu ve Dağılması
- Serveti Fünun Edebiyatını Hazırlayan Koşullar
- Serveti Fünun Dergisi
- Serveti Fünun Edebiyatı
- Serveti Fünun Edebiyatı Sanatçıları ve Eserleri
- Servet-i Fünun Şiiri
- Serveti Fünun Edebiyatı Nazım Şekilleri
- Serveti Fünun Edebiyatı Öğretici Metinler
- Servet-i Fünun Hatıra
- Servet-i Fünun Eleştiri
- Servet-i Fünun Gezi
- Serveti Fünun Tiyatro
- Serveti Fünun Edebiyatı Hikaye ve Roman
- Eski-Yeni; Abes-Muktebes Tartışması
- Serveti Fünun Edebiyatı Tanzimatla Karşılaştırma
- Serveti Fünun Edebiyatı İlkleri
- Serveti Fünun Dönemi Bağımsız Sanatçılar
- Serveti Fünun, Fecri Ati, Milli Edebiyat Dönemi Eserleri